FOR REAL?

מחכים לחיסון לקורונה? 

כן בוודאי, כולנו, יחד עם זאת רצוי לכולנו להתכונן, להתגונן ולהתמגן כפי יכולתנו, כבר עכשיו.

ברור לנו כי קורונה הינו וירוס חזק אבל בעקר נגד החלשים. 

אנו מבינים כי האלימות של הווירוס תלויה בכושר ובמשאבים החיסוניים של כל אדם.

מכאן כי אם נדאג לשפר את המשאבים החיסוניים שלנו – נוכל לסייע בהעלאת העמידות שלנו כנגד הדבקה של הווירוס.

העמידות שלנו תלויה במערכת החיסון שאנו נולדים איתה כלומר, זו שמיד מתקיפה כל גורם זר חדש שאינה מכירה ופועלת לסלק אותו בהקדם, בטרם מדביק ומשתמש בגוף שלנו להתחלקות וגדילה. היא צריכה להיות זריזה, מהירה  חזקה ותוקפנית. והיא בדרך כלל משרתת אותנו באופן מצוין, מתפטרת מווירוסים וחיידקים מיותרים או מעבירה אותם במחלה קלה.

מערכת החיסון הזו נזקקת לרכיבי תזונה שונים, בעקר ויטמינים ומינרלים: ויטמין D, C, A, E ומינרלים כמו ברזל ואבץ, לצורך פעילותה זו.

 כאשר קיים בגוף חוסר ברכיבים אילו, פעילות מערכת החיסון התלויה בהם עלולה לא  לפעול באופן  מיטבי.

אחד הרכיבים הבולטים בתפקוד מערכת החיסון המולדת שלנו הינו ויטמין D.

ויטמין D הינו רכיב מיוחד. מצד אחד, הוא מגיע אלינו מהמזון שאנו אוכלים, ומצד שני מיוצר גם בעור שלנו, בזמן חשיפה לקרני השמש. נשמע אידיאלי? אבל לא כל כך. כיום נמצא כי אוכלוסיות רבות בעולם וכן אפילו בישראל ארץ שמשית סובלות מחוסר בויטמין D.

מקורות המזון לויטמין D כמו דגים שמנים, ביצה הם די מוגבלים בתפריט הישראלי היומיומי.

אכן נתונים מראים כי אוכלוסיות רבות בישראל לא צורכות את הקצובה היומית לויטמין D (15 מיקרוגרם / ביום) מהמזון.

בסקרי תזונה שנעשו בישראל נמצא כי מעל 90% מאוכלוסיית ילדים, בוגרים ומתבגרים בארץ אינן צורכות את הכמות הממוצעת של ויטמין D.

 וגם אל תבנו על השמש הישראלית. הימנעות מחשיפה לשמש בגלל מודעות לסכנה של סרטן העור, יחד עם זיהום אוויר ובילוי שעות רבות בבתים/ משרדים לא חושף אותנו הישראלים לאוצרות ויטמין D של השמש הישראלית. כתוצאה מגורמים אילו, המשלבים צריכה לא מספקת של ויטמין D מהמזון יחד עם חשיפה לא מספקת לשמש , מצויה 

האוכלוסייה הישראלית ברמה לא מספקת של ויטמין D בדם. 

 

מנתונים אילו עולה כי אוכלוסיות ישראל על גווניה מצויה בחסר בויטמין D הן בקיץ והן בחורף.

 

מה תהייה ההשפעה של רמת ויטמין D לא מספקת בדם על מערכת החיסון בדגש על מערכת הריאות שלנו המשמשת משכן המלכה – קורונה? 

לויטמין D יש תפקיד ייחודי בהגנה על הריאות בפני זיהום. 

במחקרים נמצא כי לאנשים המצויים בחסר בויטמין D  יש סיכון ביתר להתפתחות של מחלות נשימתיות וכן כי תיסוף בויטמין D באמצעות תוסף תזונה של ויטמין D במצב של חסר יכול להגביר את התגובה החיסונית ולהגן בפני זיהומים נשימתיים.

אז איך מתכוננים לתת מלחמה למלכה קורונה – מחזקים את הנסיכה D?

שיפור של רמת ויטמין D בעקר במצבים בהם יש חסר הינו יעד מרכזי בקיץ זה כנגד החורף הבא (ולא רק קורונה עוד חיידקים ווירוסים אחרים המחכים לנו שם ).

מזון מועשר בויטמין D כמו מוצרי חלב, מהווה אחד מהאמצעים היעילים והמהירים להגדיל את כמות ויטמין D בתפריט שלנו. 

בישראל יש כעת מוצרי חלב בעקר חלב ומשקאות חלב שהינם מועשרים בויטמין D ואנו מצפים למוצרים נוספים כמו גבינות להצטרף לחיזוק.

 

אז איך מחזקים את ה-D בתפריט?

  • מקפידים לאכול ביצה אחת ביום
  • משלבים בתפריט דגים שמנים כמו: סרדינים, סלמון, מקרל, טונה, רצוי לפחות 2 בשבוע
  • צורכים מוצרי חלב מועשרים בוויטמין D כמו: חלב, משקאות חלב, גבינות ומעדנים.

מנה של מוצר מועשר בויטמין D  כלומר: 1 כוס חלב/משקה חלב, גביע מעדן או כ- 100 גרם גבינה, מספקת בין  3-4 מיקרוגרם שהם בין 20-30 אחוז מהקצובה. מגוון של מוצרים מועשרים בויטמין D  מאפשר לכל אחד במשפחה לבחור את אילו אותם אוהב ומצויים בדרך כלל בתפריט היומי שלו.

כלומר שאם אנו נוהגים לשתות ביום 1 כוס חלב/משקה חלב ועוד לאכול גבינה או מעדן מועשרים  כבר דאגנו לכמעט מחצית מהקצובה היומית  של ויטמין D

תפריט נגישות