המחלבה החדשה

 

חלב זה COOL!

חלב ומוצרי חלב ידועים בתרומתם וחשיבותם לבריאות ילדים ונוער.
חלב הוא מרכיב חשוב בתפריט הילד ותורם לכ- 15 רכיבי תזונה חיוניים. הוא מקור טוב ועיקרי לאנרגיה וחלבון והוא מכיל מגוון של ויטמינים ומינרלים. פירמידת המזון לילדים ממליצה על 2- 4 מנות חלב ביום.

מחקרים בעולם מצאו קשר בין אכילת חלב ומוצריו ועלייה בממוצע הגדילה של ילדים:
אצל ילדים הנמנעים מחלב, צריכת הסידן, צפיפות העצם, גודל השלד והגובה נמוכים יותר מאשר אצל ילדים השותים חלב. ילדים הנמנעים מחלב סובלים מאחוז גבוה יותר של שברים בשורש כף היד וסובלים יותר מהשמנת יתר (סביר להניח, שהסיבה לכך נעוצה בהחלפת שתיית חלב בשתיית משקאות ממותקים עשירים בסוכר).

חלב ומוצריו הם מקור חיוני ל- 5 רכיבים החשובים ביותר לבניית העצם והשן, שהעיקריים שבהם הם: סידן וויטמין D. מחקרים רבים מראים שמבוגרים שצרכו בילדותם מוצרי חלב, השקיעו וחיזקו בשנים האלה את צפיפות העצם וסבלו פחות משברים ואוסטיאופורוזיס בגיל המבוגר.
מחקרים אלה מצביעים על הקשר שבין צריכת סידן מחלב ומוצריו בגיל הילדות וההתבגרות לבין מסת עצם מקסימלית ומניעת אוסטאטפורוזיס; 40% ממסת העצם מושגת אצל ילדות בזמן גיל התבגרות. כמו כן, צריכת חלב בגיל הצעיר מתווה הרגלי צריכה דומים בגיל המבוגר יותר. צריכת חלב בילדות היא השקעה בעתיד העצם!

בסקרי תזונה, נמצא שחלב ומוצריו תרמו ליותר מ- 60% מהדרישה לסידן ביום.
כוס חלב היא חומר בניה המספק 50%-75% מהדרישה המומלצת לסידן אצל ילדים בהתאם לגיל.
יחד עם זאת, יש הטוענים שהרגלי אכילה וההעדפה של צריכת מזון שמן כמו מוצרי חלב שמנים, המתפתחים כבר בילדות- קשורים להתפתחות השלבים המוקדמים של טרשת עורקים והשמנה באוכלוסיה בכלל והילדים בפרט.

השמנת ילדים הינה תופעה גדלה בעולם המערבי ובישראל.
בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים חשובים ומעניינים שמצאו שסידן ומגנזיום המצויים בכמות משמעותית בחלב, יכולים להשפיע על ירידה במשקל ועל לחץ דם. גורם מעניין שיכול גם הוא להסביר את הקשר שבין משקל גוף נמוך יותר וצריכת חלב, הוא האינדקס הגליקמי. מדד זה מודד את רמות הסוכר לאחר ארוחה. עליה ברמות סוכר יכולה לגרום למצב הורמונלי התורם לתחושה מוקדמת של רעב, צורך בפחמימות בהמשך היום והשמנה.
מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך כמו חלב, יכולים לתרום לעליה ברמת השובע וירידה באינסולין– תגובה החשובה לשמירה על משקל רזה. לכן, מומלץ לאכול 3 מנות של מוצרי חלב רזים לבריאותכם.

חשוב להתייחס להשפעת המלצה זו על התפתחות הילד. בגיל שנה שבו מתרחשת גמילה מהנקה או פורמולה- מתאפשרת החלפתם בחלב פרה. ילדים מתחת לגיל שנתיים זקוקים לחלב מלא (3% שומן) כדי לספק לעצמם את תוספת הקלוריות והויטמנים הנדרשת. ילדים בגיל 2-3 שנים יכולים לעבור לחלב דל שומן (1% שומן), זאת כאמור אך ורק עם תזונתם מלאה מאוזנת ומגוונת. לעומת זאת חלב כחוש (0%) לא מתאים כלל לתפריט ילדים, שכן יש בו גם מעט קלוריות ומעט ויטמיןD  ו-A  החשובים כל כך להתפתחות ילדים וגדילתם.

בשורה מעניינת היא שחלב לא רק בונה את השיניים אלא גם מגן עליהם- צריכת מוצרי חלב מקטינה התפתחות עששת השן. מחקר שנמשך שנתיים באנגליה בילדים בבית הספר, הראה שההבדל העיקרי בין ילדים עם עששת לכאלה שלא סבלו מעששת היה צריכה כפולה של גבינה וחלב.
רכיבים אחרים חשובים בחלב כמו ויטמינים מקבוצה B משפיעים על חומר המיוצר במוח שנקרא סרוטונין ומשפיע על מצב רוח זכרון ולמידה. כולנו רוצים ילדים בריאים ושמחים...

בשנים האחרונות נמצאה עליה בצריכת מוצרי חלב, אך במקביל חלה מגמת ירידה בצריכת חלב ניגר. שתיית חלב מפסידה בתחרות כנגד צריכת משקאות ממותקים אצל ילדים ומתבגרים. 50% מהילדים הקנדיים בגיל 6-12 לא שותים כלל חלב לעומת 42% השותים "מים מתוקים". כוס מיץ שווה בערכה הקלורי לכוס חלב אך ממירה רכיבי בריאות וגדילה.

לסיכום, יש להגביר ולעודד צריכת מוצרי החלב בקרב ילדים– רק דברים מצוינים יכולים לצאת מזה.