המחלבה החדשה

 

חלב ובריאות השיניים

עששת היא מחלה המלווה אותנו מילדות. הסיבות לעששת השן רבות וקשורות לגנטיקה, היגיינה תזונה ועוד.
אנו יודעים רבות על קשר בין מזון, בעיקר סוכר ופחמימות והתפתחות עששת. אך מחקרים חדשים בודקים דווקא את הקשר בין מזון ומניעת עששת.
מחקרים אילו מצביעים על הקשר בין אכילת חלב וגבינה ושמירה על בריאות השן.
מרכיבים רבים בחלב יכולים להשפיע על בריאות השן. חלבון החלב מוריד את החומציות בפה, מעודד הפרשת רוק, מפחית הצמדות חיידקים לשן, מחזק אותה ומעודד השקעת מינרלים בשן.

כדי לבדוק השפעה זו נערך מחקר בקרב 450 ילדים בגיל 6-11. נבדקה צריכת מזונות המכילים סוכר במשך היום והתפתחות עששת בקרב ילדים אילו. במחקר, נצפה קשר בין צריכת סוכר ועליה בעששת. ממצא מעניין הראה שלילדים שצרכו כוס חלב ביום היה אפקט מונע על התפתחות עששת גם אם צרכו כמות דומה של סוכר בהשוואה לילדים שלא שתו כמות כזו של חלב. כלומר לחלב במקרה זה נמצא אפקט מגן.

במחקר נוסף שבדק מהו זמן הימנעות ממזון לאחר אכילה או לפני שינה המגן בפני עששת נמצא שצריכת חלב או גבינה מיד אחרי ארוחה כמו אצל הצרפתים שמשה גם היא כאפקט מגן. 
ההמלצה היא לשמור על סביבה ללא סוכר של לפחות שעה לפני השינה .

לסיכום המלצות המחקרים:

  1. להעדיף שתיית חלב אצל ילדים על שתיית משקאות מתוקים לפחות שעה לפני השינה. 
  2. לסיים ארוחה עשירה בסוכרים באכילת חלב או גבינה המורידים את החומציות בפה. 
  3. להגביר את צריכת הסידן והפלואור לצורך חיזוק בריאות השן.
  4. לשתות מיד לאחר האכילה כדי לעודד הפרשת רוק ושטיפת החיידקים.

ו... כמובן לצחצח שיניים לפני השינה.