המחלבה החדשה

 

סגולת החלב

חלב – כוס מלאה בבריאות

חלב הוא כמעט המזון היחיד בטבע המכיל גם פחמימות , חלבונים ושומנים . הרכב מלא  כזה נועד  להפוך אותו מזון עיקרי בגדילה והתפתחות של תינוקות  , פעוטות וילדים .
מן הסתם תפקידו וערכו התזונתי לא מסתיים בגילאים הצעירים . חלב ומוצריו  הם מקורות עיקריים לסידן החיוני לבנייה , חיזוק ושמירה על בריאות  העצם מתינוקות  ועד  זיקנה בתפריט המערבי .
מחקרים בעולם מצאו קשר בין אכילת חלב ומוצריו ועליה בממוצע הגדילה של ילדים .
במחקר בילדים בניו -זילנד נבדקו ילדים הנמנעים מחלב לעומת אילו השותים חלב .נמצא שבקבוצת הילדים הנמנעים מחלב: צריכת הסידן  , צפיפות העצם , גודל השלד והגובה היו נמוכים יותר מאשר אצל ילדים השותים חלב . כמו כן נמצא אחוז גבוה יותר מהמצופה של שברים בשורש כף אצל ילדים הנמנעים מחלב . נמצא אחוז גבוה יותר של ילדים שמנים בקבוצת הנמנעים בחלב יתכן בגלל שהם מחליפים שתיית חלב בשתיית משקאות ממותקים עשירים בסוכר .
כולנו יודעים שחלב ומוצריו הם מקור חיוני לרכיבים החשובים ביותר  לבניית העצם והשן שהעיקריים בהם הם : סידן וויטמין די . בסקרי תזונה נמצא שחלב ומוצריו תרמו ליותר מ- 60% מהדרישה לסידן ביום .
מחקרים רבים מראים  שמבוגרים שבילדותם צרכו מוצרי חלב השקיעו וחיזקו בשנים אלה את צפיפות העצם וסבלו פחות משברים ואוסטיאופורוזיס בגיל המבוגר .
מחקרים אלה מצביעים על הקשר שבין צריכת סידן מ חלב ומוצריו בגיל הילדות וההתבגרות והשגת מסת עצם מקסימלית ומניעת אוסטאטפורוזיס . 40% ממסת העצם מושגת אצל ילדות בזמן גיל התבגרות . כמו כן שצריכת חלב בגיל הצעיר מתווה הרגלי צריכה דומים גם בגיל המבוגר יותר . צריכת חלב בילדות היא השקעה בעתיד העצם .
בשורה מענינת היא שחלב לא רק  בונה שיניים אלא גם מגן עליהם .כלומר שצריכת מוצרי חלב מקטינה התפתחות עששת השן .מחקר שנמשך שנתיים באנגליה בילדים בבית הספר הראה שההבדל העיקרי בין ילדים עם עששת לכאלה שלא סבלו מעששת היה צריכה כפולה של גבינה וחלב .

אז בואו נבדוק מה יש בו בלבן לבן הזה נהנה ממנו ונתחזק בכל השנה .

חלבון החלב

חלב ומוצריו הם מקור לחלבון בעל איכות ביולוגי גבוהה כלומר הרכב  חלבון החלב יכול לשמש באופן מצויין לבנייה של תאי הגוף דבר החיוני ביותר לגדילה של ילדים ושמירה על מסת השריר בגיל המבוגר יותר    . חלבון החלב מורכב משני חלבונים עיקריים  : קזאין המצוי בעקר בחלק המוצק של החלב וחלבון מי הגבינה המצוי בעקר בחלק הנוזלי של החלב . חלב מכיל כ- כ- 3 אחוז חלבון , בגבינות  לבנות כ- 10 אחוז חלבון ובגבינות צהובות שמנות מגיע אפילו עד 24% . חימום אפיה או בישול לא פוגע בערך התזונתי של חלבוני החלב רק משנה את המרקם שלהם .

שומן החלב 

חלב גולמי מכיל כ3.6 אחוז שומן . שומן החלב הינו בעיקרו שומן רווי (כ-65 אחוז מך השומן ) ומכיון שמקורו מהחי מכיל גם כולסטרול .כמות השומן יכולה להשתנות בהתאם למוצר המיוצר ונעה מחלב וגבינות  אפס אחוז ועד חמאה המכילה יותר מ- 80 אחוז שומן . שומן רווי מהחי העשיר בכולסטרול המצוי במוצרי חלב שמנים קשור לסיכון עולה להתפתחות מחלות לב וכלי דם לכן המלצה לאוכלוסייה הבוגרת לבחור במוצרי חלב רזים יותר . חלב 1% , גבינות לבנות 3עד 5 אחוז שומן . יוגורטים ומעדנים 1.5% שומן .

פחמימות או סוכר החלב (לקטוז )

כל מי שהתענג על הטעם הגולמי של חלב חש בפה מתירות עדינה . מתיקות זו נובעת מסוכר החלב הקרוי כמובן לקטוז (לקטו = חלב) .חלב מכיל כ –5 אחוז פחמימות אילו . הם תורמים לאנרגיה
שכולנו חשים לאחר שתיית משקה חלב . סוכר החלב לקטוז מתפרק במערכת העיכול ל 2 יחידות סוכרים קטנות באמצעות אנזים המצוי במעי. סוכר זה מצוי בנוזלי החלב  ולכן  ככל שהגבינה  מוצקה  או שמנה יותר היא מכילה פחות לקטוז . כמו כן מוצרי חלב מותססים בחיידקים כמו יוגורט מכילים פחות לקטוז  שכן חיידקי הביו שבהם מפרקים כבר בעצמם חלק מהסוכר ועוזרים  לנו כבר בקבלת מוצר מפורק  . גם גבינת קוטג מכילה פחות לקטוז שכן בתהליכים היצור שלה נשטפים חלק מנוזלי החלב כדי ליצור את כדוריות הקוטג  ואיתם גם חלק מהלקטוז . רוב האנשם אינם בעלי מחסור מלא  של האנזים  ולכן יכולים  לאכול בבטחה מוצרי חלב  כמובן שבכמות  קטנה ועקר דלי לקטוז  כמו גבינות קשות וצהובות  ,יוגורט ביו וקוטג .

סידן 

כל ילד יודע שחלב בונה את העצמות והשיניים . מוצרי חלב הם המקור העיקרי לסידן בתפריט . חלב מכיל כ- 1000 מ"ג סידן בחצי כוס חלב . אדם מבוגר  זקוק לכ- 1,000 מ"ג ביום וילד אפילו עד 800 מ"ג .
חלב הוא לא רק מקור כמותי טוב לסידן , הסידן המצוי בו נספג בצורה טובה הן בגלל סוכר החלב וחלבונים יחודיים המצויים בו . יחד עם זאת בשנים האחרונות בשל הצריכה הנמוכה של סידן באוכלוסייה כולה ובילדים וקשישים בפרט אנו רואים את המגמה להעשיר את החלב בסידן . חשוב בהעשרה זו גם להוסיף יחד וויטמין די שהינו גורם המסייע ומגביר את ספיגת הסידן בגוף  . למרות שוויטמין די מיוצר גם בשמש ישנן אוכלוסיות שאינן נחשפות  לשמש ולכן הן בסיכון לחוסר  מסויים   בויטמין די .טרה מעשירה את מוצרי החלב שלה בשילוב אופטימלי של סידן עם ויטמין די לצורך  ספיגת סידן מירבית .
חשוב לציין שכמות הסידן לא תלויה בכמות השומן במוצר: חלב 1% וחלב 3% מכילים  כמות זהה של סידן . יחד עם זאת באם מוסף לשומן גם יותר וויטמין די הרי שהספיגה תהייה טובה יותר . 
יחד עם זאת ילדים לא צריכים לצרוך מוצרי חלב דלי שומן או אפס אחוז.
אנו יודעים היום כי סידן לא חיוני רק לעצמות מחקרים מצביעים על כך שצריכה של 3 מנות של מוצרי חלב רזים עשירים בסידן תורמת גם לאיזון לחץ דם ושמירה על משקל גוף בגיל המבוגר יותר .

כל  תופסת שתופסת

חלב הינו אחד מהמזונות היכולים  להכיל באופן תזונתי תוספת מגוונות של מרכיבי ם כמו וויטמינים (וויטמין די ) מינרלים (סידן ) רכיבים חיים (חיידקים פרוביוטיים ) סיבים תזונתיים  וכן תוספים  יחודיים כמו אומגה 3 גינסנג , קמומיל ועוד . תוספות אילו שטרה  מוסיפה למוצרי החלב  כמו לגבינות ( ביו ) ולשקאות היוגורט  מעניקות למוצר תפקיד פונקציונאלי  כמו תרומה לבריאות העצם , הלב ,מערכת העיכול ועוד  .

חלב גם מכיל רכיבים יחודיים  כמו חומצות שומן יחודיות חלבונים בעלי תפקיד חיסוני  , וויטמינים מקבוצת B ואפילו מלטונין שהוא הורמון השינה  . רכיבים אחרים חשובים בחלב כמו ויטמינים מקבוצה בי , משפיעים על חומר המיוצר במוח ונקרא סרוטונין ומשפיע על מצב רוח זכרון ולמידה  .כולנו רוצים ילדים בריאים ושמחים .

אכילת 3  מוצרי חלב ביום נמצאו כאמור  לפי מחקרים כמשפרים ומשפיעים על  בריאותינו  :

בריאות ובניית העצם - תורמים לפחות למחצית מההמלצה  היומית  לצריכת סידן
לחץ דם – תורמים לשמירה על לחץ דם תקין ובכך לשמירה על כלי דם ולב
משקל גוף – נמצא שצריכת גבוהה של סידן בעקר ממוצרי חלב קשורה במשקל גוף תקין יותר .
עששת – מוצרי חלב שאינם מכילים סוכר תורמים הן סידן לבניית העצם והן משפיעים על חומציות  הפה ובכך מורידים סיכון להתפתחות החיידקים יוצרי  העששת בפה .
מערכת העיכול – חיידקי ביו משפרים את העיכול ,כמו כן  צריכת סידן ממוצרי חלב מורידה את הסיכון לסרטן המעי הגס .

אז שתהייה כל הכוס כולה מלאה ערכים תזונתיים שאנו נהנים מהם  כחלב עם דגנים על הבוקר   , משקה יוגורט עם פרי מפנק אחרי פעילות וגבינת קוטג מועשרת בערב .
אז שיהיה לכולנו לבריאות!