המחלבה החדשה

 

נשים במעגל החיים

גיל 40
לפי הסטטיסטיקה, בגיל 40 אנו נמצאות רק במחצית חיינו ואולי אף בשיאם!
אנו סוף סוף מתפנות לדאוג לעצמנו ומבחינות בשינויים נאים (ופחות נאים) שמתחוללים בגופינו, תוצאה של הריונות, דאגה לאחרים, גנטיקה וביולוגיה.

משקל- אנו מבחינות בעליה במשקל. מדי שנה החל מגיל 30 ומעלה מואט קצב חילוף החומרים שלנו. אנו שורפות פחות כ- 20.000 קק"ל בכל בשנה ולכן הרבה יותר קשה לנו לשמור על המשקל. הוא זוחל לאט ופתאום המידה כבר השתנתה. אז איך שומרים על ההיקפים?
מקצצים. 
בנות אין מה לעשות, צריך לאכול פחות. כדאי לבדוק מה מיותר כלומר מתוק או משמין מדי.
מבזבזים.
צריך לשרוף יותר קלוריות: פעילות גופנית היא שומר המשקל שלך. כדאי להמשיך או להתחיל 
בפעילות גופנית שאנו אוהבים או לא אוהבים, אך כידוע עם הזמן מתרגלים ומתאהבים.
מומלץ לצרוך 3 מנות ביום של מוצרי חלב רזים כמו: חלב, חלב מועשר, לבן, יוגורט, גבינה רזה. אלה, יכולים לעזור לנו לשמור על משקל גוף רזה יותר כתוצאה מיכולתו של הסידן לווסת משקל בגוף.

עור– אנו מתחילות להבחין בקימטוטים, יובש ונזקי קרינה. העור כבר לא נראה כל כך צעיר כמו הרוח הצעירה שיש בבנות הארבעים כתוצאה משינויים הורמונליים, הריונות, זיהום סביבתי וקרינה. בנות הארבעים  רואות כל שינוי קטן בראי. אפשר לבחור בקוסמטיקה יקרה, אך גם לתזונה ולטבע יש מה להציע. אז איך מרעננים?
שתייה, שתייה, שתייה- מקדם הלחות הזול ביותר של הקוסמטיקה הטבעית. שתו לפחות 10 עד 12 כוסות במיוחד כשאתן חשופות לשמש, ליובש המזגן ובטח בזמן דיאטת ההרזיה השבועית שכולנו פוצחות בה במרץ כל יום ראשון.
אדום, כתום ולבן- אלה הם הפיגמנטים הצמחיים: ליקופן, לוטאין, ביטא קרוטן וזאקסטנין שאנו יכולות לקבל  בשפע אם נקפיד על אכילת ירקות, פירות ומיצים טבעיים ב- 5 צבעים (עגבניות, אשכולית אדומה, גזר, משמש, תרד, ברוקולי, ארטישוק, חמוציות ופירות יער). משמשים מקטנים את החשיפה של העור והעין לאור וקרינה. אכילתם באופני הכנה שונים (טריים, מבושלים, מיצים ועוד) שומרת על פעילותם האנטי חימצונית החזקה, תורמת להגנת העור ומאיטה את תהליכי ההזדקנות שלו.


גיל 50 
בגיל המעבר חלים שינויים הורמונאליים הקשורים בירידת רמת האסטרוגן בגוף. שינויים המשפיעים על כל מערכות הגוף: כלי דם ולב, שד, עצם, מערכת השתן ואפילו המוח ומעלים את הסיכון למחלות שונות כמו יתר לחץ דם, סוכרת, יתר שומנים בדם וכן סיכון גבוה יותר לסרטן שד, כלי דם ולב.

איך עוברים את גיל המעבר בשלום?
מקטינים את כמות השומן במזון. ממעיטים בצריכת שומן רווי מבשר ומוצרי חלב, מורידים את צריכת השומן הצמחי המוקשה ומשתמשים בשמן חד בלתי רווי כמו שמן זית וקנולה. כמו כן מומלץ לגוון בצריכת מזונות המהווים מקור לחומצות שומן מסוג אומגה 3 ממקורת צמחיים כמו: אגוזים, שמן פשתן ובעלי חיים כמו דגי ים צפוניים.

מומלץ לצרוך 3 מנות של מוצרי חלב רזים כמו יוגורט, גבינה ומשקאות חלב. במחקרים נמצא שהם מורידים את לחץ הדם וכמובן שומרים על צריכת הסידן החיונית לעצם.
אכלו פחות מלוח- מלח הינו תבלין חיוני אך שימוש מוגבר במלח בהכנה בישול או במזונות מעובדים ומומלחים משפיע על לחץ הדם ואפילו על משק העצם. תיהנו במקום מתבלינים, חומץ ועשבי תיבול. תבלינים הינם גם מקור לרכיבים  צמחיים בעלי הגנה בפני מחלות שונות.

שד- סרטן השד הינה מחלה התוקפת נשים בגילאים שונים אך הסיכון ללקות בה עולה בתקופה של שינויים הורמונאליים. קיים בסיס גנטי למחלה, אך ידועים גם גורמים סביבתיים ותזונתיים שיכולים להקטין את הסיכון. אז איך מגינים?
אכילת ירקות ירוקים כמו כרוב, כרובית, ברוקולי נמצאה כמורידה סיכון לסרטן השד. רכיבים צמחיים המצויים  בירקות אילו הם בעלי מנגנונים יחודיים המשפיעים על תאי סרטן השד. הם ידועים בהשפעתם על מטבוליזם של אסטרוגן, על האצה של הרס תאים לא תקינים ועוד. מומלצת מנה יומית של ככוס ירקות טריים מבושלים או מאודים. אופן ההכנה אינו מקטין את פעילות הרכיבים בירק. לא לשכוח את שאר הצבעים- כל הירקות והפירות במגוון הצבעים מכילים רכיבים רבים נוגדי חימצון המגנים בפני שינויים המתחוללים בתא ומסכנים את הפיכתו לתא סרטני. סלט זה לא רק דיאטה.

גיל 60
בנות שישים כבר יודעות לעשות את כל מה שהצעירות עושות. כדי להמשיך בריקוד הבריאות הן חייבות לדאוג לעצמות חזקות. בגילאים אלה עולה הסיכון להתפתחות שברים על רקע אוסטיאופורוזיס העצמות והשלד.
אז איך לא נשברים?

ההמלצה היומית לסידן בגילאים אילו עולה, כלומר יש להקפיד לצרוך מזונות עשירים בסידן כמו מוצרי חלב, דגים עם עצמות, אגוזים, ירקות ירוקים ועוד. על פי המלצת רופא יש להשלים את צריכת הסידן בתוסף תזונה מתאים של סידן וויטמין D. אנו יודעים היום על חשיבות צריכת ויטמין D באוכלוסייה המבוגרת בשל השפעתו על ספיגה יעילה יותר של סידן מהמזון. מוצרי חלב מועשרים בסידן עם ויטמין D ותוסף תזונה מתאים הם חלק מההמלצה להגנה על משק העצמות שלנו בגילאים אילו בפרט ובנשים בכלל. עצמות חזקות הם עצמות פעילות כלומר, יש חשיבות רבה לפעילות בונה עצם המפעילה לחץ על העצמות "ומכוונת" את הסידן אל העצם.