המחלבה החדשה

 

תזונה נבונה גם בחג החנוכה

  1. בחרו בשמן איכותי.
    וכשמדובר בטיגון, הדבר חשוב במיוחד כיוון שבמהלכו נוטה השמן להתחמצן ולהתקלקל ונוצרים בו חומרים מזיקים.
    הרכבו של שמן הקנולה מאפשר לו להתאים לשימושים מגוונים בהכנת מזון- בישול, אפייה וטיגון.
  2. העדיפו טיגון עמוק על פני טיגון שטוח.
    מזון המוכנס לסיר עם שמן עמוק בטמפרטורה מתאימה, מקבל 'מכת חום' הגורמת לשכבה החיצונית שלו להיות פחות חדירה לשמן ובנוסף מתקצר משך הטיגון. טיגון אותו המזון במחבת יגרום לספיגה של יותר שמן.
  3. העדיפו טיגון של חתיכות גדולות על פני חתיכות קטנות.
    כאשר מטגנים מזון החתוך להרבה חתיכות קטנות מגדילים את שטח הפנים של המזון ויותר שמן נספג,  לכן עדיף לחתוך את המזון לפחות חתיכות כך שתהיינה גדולות יותר.  
    בדרך זו ניתן לצמצם את שיעור השמן הנספג במזון המטוגן.
  4. הימנעו משימושים חוזרים באותו השמן.
    בזמן החימום השמן מגיע לטמפרטורות גבוהות בהן קצב החמצון שלו גדל באופן משמעותי ונוטה להתקלקל.
    שימוש חוזר בשמן מחומצן המכיל חומרים מזיקים עלול  לגרום לנזקים בריאותיים.
  5. הטיפ להפחתת כמות השמן בעוגות - רסק תפוחים.
    כדי להפחית את כמות השומן והקלוריות בעוגות, ניתן להמיר שמן בכמות שווה של רסק תפוחים. לדוגמא- במקום 1כוס שמן לפי המתכון, נשתמש ב-1/2 כוס שמן וב-1/2 כוס רסק תפוחים. רסק התפוחים שומר על מרקם לח של העוגה ואינו משנה את טעמה.
    לתשומת לב- 1/2 כוס שמן= כ-900 קק"ל, 1/2 כוס רסק תפוחים= 45 קק"ל. 
  6. הטיפ לטיגון בצל שלם בכפית אחת של שמן.
    במחבת טפלון מורחים כפית שמן זית (רצוי עם מברשת סיליקון) ומחממים. מוסיפים בצל קצוץ ומטגנים. כאשר הבצל מתחיל להשחים, מזרזפים מעט ( ממש מעט) מים על הבצל ומחזירים לו את הלחות. המים מאפשרים סיבוב טיגון נוסף מבלי לשרוף את הבצל. ממשיכים בפעולה זו עוד מספר פעמים, על פי הצורך עד שהבצל רך ושחום לגמרי.
  7. הטיפ לטיגון נכון של סופגניות.
    חשוב להקפיד על טמפרטורה נכונה של השמן.
    כאשר  השמן חם מדי הסופגנייה תחרך מבחוץ ולא תתבשל מבפנים  וכאשר השמן אינו חם דיו, יתארך משך  הטיגון, הסופגנייה לא תקבל את מכת החום הרצויה וסופה שתספוג הרבה יותר שמן.
    מכניסים כף עץ לשמן ובודקים שמופיעות בועות קטנות. במידה והבועות גדולות השמן חם מדי ויש לקררו מעט. סופגניות גדולות מטגנים 2-3 דקות מכל צד. לקטנות מספיק כ- 11/2 דקות. מוציאים מהשמן בכף מחוררת, מניחים על נייר סופג, מצננים מספר דקות ואז מוסיפים מילוי או ציפוי.
  8. הטיפ להפחתת כמות הקלוריות בסופגנייה מטוגנת:
  •  ניתן להקטין את ספיגת השמן באמצעות תוספת אלכוהול לבלילת הסופגניות. האלכוהול עצמו מפריע לכניסת השמן לסופגנייה ומתאדה בעצמו לכן לא מוסיף קלוריות.
  • כדאי להוציא את הסופגניות בכף מחוררת ולספוג היטב בנייר סופג.

באדיבות הדיאטנית, לימור בן-חיים