המחלבה החדשה

 

מיתוסים תזונתיים מול החיים האמיתיים

לעתים קרובות אנחנו נתקלים או משמיעים בעצמנו, אמירות לגבי ערכם התזונתי וחשיבותם של מרכיבים שונים בתזונה. אמירות אלה משקפות לעתים עובדות קיימות, אך במקרים רבים עוד יותר הן מהוות "מיתוס" שמעולם לא הוכח והועבר כשמועה בלבד. בדקנו כמה מן ההצהרות הנפוצות יותר, בנסיון לברר אחת ולתמיד:

  1. בפרוסת לחם קלוי (הידוע גם כצנים או טוסט), יש פחות קלוריות מאשר בפרוסת לחם טרי
    לא נכון.

    ההבדל היחיד בין צנים ללחם טרי הוא תהליך הקלייה, במהלכו מתאדים המים. במים, כידוע, אין קלוריות ומכאן שערכו הקלורי של צנים שווה לערכה של פרוסת לחם טריה.
  2. כל הויטמינים לסוגיהם נהרסים בחום גבוה ולכן נעלמים מהמזון בתהליך הבישול
    לא לגמרי נכון.​

    חלק מהוויטמינים אכן נפגמים בטמפרטורות הגבוהות של הבישול, ביניהם ויטמין C, אך עם זאת, קיימים ויטמינים מועילים אחרים, דוגמת בטא-קרוטן, שאיכותם דווקא משתפרת לאחר חימום.
  3. הפרט החשוב ביותר בבחירת שמן מאכל בריא הוא שיהיה נטול כולסטרול
    לא נכון.

    הכולסטרול נמצא רק בשומנים מהחי ואילו רוב שמני המאכל הינם צמחיים- מכאן שלעולם לא יהיה בהם כולסטרול .
  4. משמשים טריים מכילים אותה כמות סוכר כמו 2 משמשים מיובשים​
    נכון.

    היות וגם כאן ההבדל הוא רק בכמות המים שנמצאים בפרי הטרי אך לא במיובש- אין הבדל בכמות הסוכר או בערך הקלורי פר יחידה .
  5. במיץ תפוזים דיאטטי אין סוכר
    לא נכון.

    על אף שאין מוסיפים למיץ דיאטטי תעשייתי סוכר באופן מלאכותי, עדיין קיימת בו תכולה גבוהה יחסית של סוכר שמקורו בפרי עצמו.
  6. כפית ריבה מכילה 20 קלוריות ולכן לא פוגעת בדיאטה
    נכון.

    כמות קטנה של ריבה אינה משמינה ולכן ניתן ליהנות ממנה. בנוסף לכך, ריבת מרקחת מפרי טבעי עשירה גם בפיטוכימיקלים התורמים לערכה התזונתי .
  7. מעדן חלב ‘דיאט‘ אינו מכיל שומן וסוכר
    נכון.

    על פי הגדרתו, במוצר דיאטתי אין סוכר. זאת לעומת מעדן המוגדר "קל", אשר יכיל פחות שומן ממעדן רגיל אך יכיל סוכר.
  8. יוגורט ביו מכיל חיידקים הפעילים בשמירה על בריאות המעי
    לא נכון.

    חיידקי הביו מחמיצים את החלב, אך אינם פעילים במערכת העיכול. יוגורט פרוביוטי הוא היחיד המכיל חיידקים המועילים לבריאות המעיים.
  9. גבינה 0% שומן מכילה אותה כמות של סידן כמו גבינה 5% שומן​
    נכון.
    תכולת הסידן בשני סוגי הגבינות זהה, אך עם זאת חשוב לציין כי גבינה 0% מכילה כמות מועטת של ויטמין  Dהמסייע לספיגת הסידן בגוף.
  10. בתפוח חמוץ ישנן פחות קלוריות מאשר בתפוח מתוק
    לא נכון.

    בשני סוגי התפוחים כמות קלוריות זהה. בתפוח חמוץ יש חומצה המטשטשת את מתיקות הפרי ולכן הוא נתפס כמכיל פחות סוכר.
  11. מיונז קל מכיל פחות קלוריות אך אותה כמות שומן כמו מיונז רגיל
    לא נכון. 

    מוצר קל הוא מופחת שומן על פי הגדרתו ומכאן שגם כמות השומנים מופחתת.
  12. בפחית קולה ובפחית מיץ פרי יש אותה כמות סוכר
    נכון.

    על אף ההבדלים ברכיבי המשקאות ובאופן ייצורם, כמות הסוכר הסופית המתקבלת בהם היא זהה. 
  13. ירקות ירוקים מהווים מקור טוב לצריכת סידן
    לא נכון.

    בירקות הירוקים קיים אמנם סידן, אך הם עשירים גם באוקסלטים הפוגעים בספיגתו בגוף.
  14. בכוס חלב רזה יש יותר קלוריות מאשר בכוס מיץ טבעי
    לא נכון.

    לשני סוגי המשקאות ערך קלורי דומה של כ- 80 קק"ל לכוס. 
  15. אבוקדו הוא פרי בעל תכולת שומן גבוהה ולכן הוא מעלה את רמת הכולסטרול בדם
    לא נכון.

    אבוקדו משתייך לקבוצת מזונות השומן העשירים בשומן בלתי רווי ולכן הוא תורם להורדת רמת הכולסטרול בדם.
  16. כמות השומן ב- 100 גרם אגוזים שווה ל1/3 כוס שמן
    נכון.

    אגוזים הינם מזון העשיר בשומן במיוחד וערכם התזונתי רב ביותר.
  17. שתית מים בזמן אכילת פרי מזיקה וגורמת לכאבי בטן
    לא נכון.

    רוב הפירות מכילים כ- 90% מים בפני עצמם ולכן לשתיית נוזלים בזמן אכילתם אין כל חשיבות. 
  18. לא רצוי לקחת כדור סידן במקביל לאכילת מוצרי חלב
    נכון.

    זה עלול לפגוע בספיגת הסידן הטבעי.