המחלבה החדשה

 

מילון מושגים חלבי

כשאנו קוראים או שומעים על מוצרי חלב, אנחנו נחשפים למושגים ארוכים ומורכבים החוצים את האוויר בסערה. לעתים קרובות מדובר במילים לא ברורות, שמעולם לא נתקלנו בהן, ונשמעות פחות או יותר אותו הדבר. מילון זה יסייע להבין כמה מהמושגים הבסיסיים מתחום החלב ומוצריו ובעיקר לדעת מה טוב וכדאי לכם לצרוך.

  • אוליגופרוקטוז- סוג של סיבים. אלה הן שרשראות של סוכר מסוג פרוקטוז שאינן מתפרקות במעי על ידי האנזימים של מערכת העיכול. הם משמשים כקרקע מזון לחיידקים המצויים במעי הגס, המסוגלים לפרק אותם כדי ליצור אנרגיה. סיבים אלו שייכים לקבוצת הסיבים הפרהביוטיים.
  • אנטיאוקסידנטים- רכיבים המיוצרים בגוף או מגיעים מהמזון. תפקידם להגן על הגוף מפני חומרים הקרויים רדיקלים או מחמצנים, הגורמים נזקים לתפקוד הגוף והתחדשותו וכתוצאה מכך מעלים את הסיכון להתפתחות סרטן, מחלות לב, האצת ההזדקנות ועוד.
  • דיאט- מוצר שאינו מכיל שומן וסוכר. ההגדרה הקלורית היא של מוצר המכיל פחות מ- 40 קק"ל ב- 100 גרם מוצר.
  • ויטמין D- ויטמין די חיוני לספיגת הסידן בגוף ולכן גם לבניית העצם. הוא מצוי בעיקר בחלב מועשר, בבשר ובדגים ונוצר גם באופן עצמאי בגוף בעקבות חשיפת העור לשמש. כדי לשמור על תפריט עשיר בסידן ולהנות מהשפעותיו, חשוב לצרוך גם כמות מספקת של ויטמין D.
  • כולסטרול- סוג של שומן החיוני לבניה של ממברנות הורמונים וויטמינים. הכולסטרול מיוצר ברובו בכבד שלנו,  אך חלקו מגיע ממזונות המכילים שומן מהחי, כגון בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב שמנים. ההמלצה היא להמעיט באכילה של מזון מהחי, העשיר בכולסטרול, על מנת לשמור על בריאות כלי הדם והלב.
  • לקטוז- דו סוכר המצוי רק בחלב. הלקטוז תורם 4 קק"ל ל- 1 גרם והוא מתפרק במעי לחד סוכרים- גלוקוז וגלקטוז. ישנה אוכלוסייה קטנה של אנשים הרגישים ללקטוז: רמת האנזים שהם מייצרים לפירוק הלקטוז במעיים קטנה ולכן הסוכר שאינו מתפרק גורם לתופעות של גזים, תחושת מלאוּת, נפיחות ושילשולים. גבינות קשות: יוגורטים וגבינת קוטג‘, הינם דלים בלקטוז באופן יחסי. לעומתם, מוצרי חלב ניגרים עשירים יותר בלקטוז. קיים בשוק חלב דל לקטוז שמקל על הרגישים ללקטוז.
  • מופחת/"קל"- מוצר המכיל לפחות שליש מכמות האנרגיה, השומן, הכולסטרול, המלח או הסוכר ביחס למוצר הרגיל מאותו סוג.
  • מזון פונקציונאלי- מזון המכיל באופן טבעי, או שהוסף לו רכיב המשפיע על בריאות ותיפקוד גוף האדם, מעבר לערך התזונתי שלו.
  • מי גבינה- המים הנפרדים מהגבן בתהליך הייצור של מוצרי החלב. מי הגבינה עשירים בחלבונים יחודיים וכן בסידן ולקטוז .
  • מיקרופלורה- אוכלוסיית החיים המיקרוסקופית. במקרה של מיקרופלורת המעי מתייחסים לאותם חיידקים ומיקרו-אורגניזמים החיים במעיים- בעיקר במעי הגס ומבצעים עבורנו את פעולת העיכול.
  • סינביוטיקה- שילוב בין רכיבים פרוביוטיים (חיידקים חיים), עם רכיבים פרהביוטיים (הסיבים התזונתיים המזינים אותם), היוצר אפקט מחוזק שמשפר את הישרדות ופעילות החיידקים במערכת העיכול.
  • פרהביוטיקה- טכנולוגיית רכיבי מזון שאינם מתעכלים, אך יוצרים אפקט מועיל לחילוף החומרים בגוף במהלך הפירוק שלהם בעזרת החיידקים במערכת העיכול.
  • פיטוכימיקלים- רכיבים תזונתיים המצויים רק במזונות צמחיים כגון ירקות ופירות, מיצים טבעיים, תבלינים וקטניות. לרכיבים אלו מגוון השפעות ייחודיות התורמות למניעת מחלות שונות, ביניהן סרטן, פגיעות בכלי הדם, קטרט, תופעות הזדקנות ועוד. הפיטוכימיקלים הם רכיבים כימיים התורמים לצמח בעיקר את הפיגמנטציה- הם יוצרים את הצבע המיוחד לו ומתחלקים על בסיס זה לקבוצות דוגמת הקרוטנואידים (פיגמנט כתום וירוק כהה), פוליפנולים ופלבנואידים (פיגמנט אדום סגול) וכן אנטוציאנינים.
  • קצובה יומית- כמות המומלצת לצריכה יומית של רכיבי תזונה מסויימים. קצובה יומית מוגדרת בדרך כלל עבור חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים ומהווה כמות הדרושה לשמירה על תפקוד הגוף ובריאותו. הקצובה נקבעת נקודתית על פי אפיוני גיל, מצב בריאותי ומגדר.