המחלבה החדשה

 

למה חשוב לצרוך חומצות אומגה 3 ?

אומגה 3 היא קבוצה של חומצות שומן, החיוניות לתפקודים שונים של הגוף ומקורן במזון שאנו אוכלים. כמות האומגה 3 בגוף תלויה בעיקר בכמות ובאיכות החומצות המופקות מהמזון שאנחנו אוכלים, היות ואנו מסוגלים לייצר מהן רק כמויות קטנות ביותר. חומצות האומגה 3 מצויות במזונות צמחיים כמו שמן פשתן וקנולה וכן במזונות שונים מן החי. דגים החיים במים קרים ידועים כעשירים בהן וכך גם האצות מהן ניזונים אותם דגים.

לאומגה 3 מגוון תפקידים מסייעים המוכרים לנו כיום. החומצה הזו תלווה אותנו מן הילדות. בתקופה זו ידועה לה השפעה מועילה על התפתחות המוח והראייה ועד לבגרות ולזקנה.

מוח ורטינה- DHA
מבנה המוח והרטינה בעין עשויים מ- DHA והם מתפתחים אצל התינוק עד גיל שנה, עם אפשרות להתפתחות נוספת עד גיל 4. חומצה זו חיונית בזמן ההריון, במיוחד בטרימסטר האחרון וכן בתקופת ההנקה על מנת לסייע להתפתחות תקינה של המוח והראיה. למטרה זו, מומלץ לנשים בהריון לצרוך בין 200-400 מ"ג DHA ליום.

קשב וריכוז- EPA
במבדקים שנערכו בשנים אחרונות נמצא קשר בין חוסר באומגה 3 מן החי ובין הימצאות הפרעות קשב והתנהגות בילדים וכן דיכאון במבוגרים. חומצות האומגה 3 מסוג EPA מתקשרות לשיפור יכולות הריכוז והלמידה של ילדים עם בעיות קשב והתנהגות ותורמות לאיזון מצב הרוח ככלל.
לפי המחקרים שנערכו, מומלץ לצרוך כ- 500 מ"ג EPA ביום, כאשר חשוב לשמור גם על יחס נכון בין  EPA ל- DHA בערך של 5:1.

שיפור בריאות הלב– EPA + DHA
לאומגה 3 ידועה גם השפעה משמעותית על תפקודי מערכת הדם, ביניהם קרישת דם, גמישות כלי דם וכן מניעה של תהליכים דלקתיים בגוף. מכאן, שצריכתה עשויה לצמצם הופעה של מחלות לב ופגיעות כלי דם וכן ליקויים בכלי הדם שבמוח בגילאים מבוגרים יותר.

למטרה זו ממליצים ארגון הלב האמריקאי והאיגוד הישראלי למניעת טרשת עורקים הישראלי לצרוך 1 גרם ביום של EPA+DHA, כמות שהוכחה כבעלת אפקט חיובי.

בנוסף לכל אלה, לחומצות האומגה 3 ידועה השפעה מועילה על העור, על מערכת החיסון ועוד.
על אף חשיבותן המוכחת של חומצות שומן אלו, מחקרים מראים כי האוכלוסייה בכלל והאוכלוסייה הישראלית בפרט- צורכת כמות מועטה מדי של אומגה 3 וסובלת מחוסר משמעותי בה. על מנת להנות ממירב האפקטים הבריאותיים של האומגה 3 לאורך כל מסלול חיינו, חשוב ללמוד להקפיד על צריכת מזונות העשירים בחומצות שומן אלו ולהעשיר בהן את המזון ככל שניתן.