המחלבה החדשה

 

כוס חלב? כוס בריאות

חלב הוא כמעט המזון היחיד בטבע המכיל ריבוי של אבות מזון: פחמימות, חלבונים ושומנים. הרכב מלא כזה הופך את החלב למזון עיקרי בגדילה והתפתחות של תינוקות, פעוטות וילדים. אך תפקידו התזונתי לא מסתיים בגילאים הצעירים. למעשה, חלב ומוצריו הם מקורות עיקריים לסידן החיוני לבנייה, חיזוק ושמירה על בריאות העצם מינקות ועד זיקנה. 

עם זאת, לילדים קשר אישי עם החלב. מחקרים בעולם מצאו קשר ייחודי בין אכילת חלב ומוצריו ובין עליה בממוצע הגדילה של ילדים. במחקר שנערך בניו-זילנד נבדקו ילדים הנמנעים מחלב, לעומת כאלה השותים חלב בקביעות. נמצא שבקבוצת הילדים הנמנעים מחלב היו מרכיבים כמו צריכת הסידן, צפיפות העצם, גודל השלד והגובה, נמוכים יותר מאשר אצל ילדים השותים חלב. כמו כן, נמצא אחוז גבוה יותר מהמצופה של שברים בשורש כף היד אצל ילדים הנמנעים מחלב. בקבוצת הנמנעים מחלב נמצא גם אחוז גבוה יותר של ילדים שמנים, סיבה אפשרית לכך היא שהם מחליפים שתיית חלב בשתיית משקאות ממותקים עשירים בסוכר.

ידוע לכל שחלב ומוצריו הם מקור חיוני לרכיבים החשובים ביותר לבניית העצם והשן. העיקריים בהם הם סידן וויטמיןD . בסקרי תזונה נמצא שחלב ומוצריו תרמו יותר מ- 60% מהדרישה לסידן ביום, אך יתרונותיו בולטים גם אצל מבוגרים: חיזוק צפיפות העצם ופחות משברים ואוסטיאופורוזיס בגיל המבוגר.
בשורה מעניינת נוספת היא שחלב לא רק בונה שיניים, אלא גם מגן עליהן. מחקר שנמשך שנתיים ונערך באנגליה בקרב ילדי בית-ספר, הראה כי ההבדל העיקרי בין ילדים שסבלו מעששת, לכאלה שלא סבלו ממנה, היה צריכה כפולה של גבינה וחלב. מכאן, שצריכת מוצרי חלב מקטינה התפתחות עששת השן ויוצרת ומגנה על השיניים.

איך קורה הפלא? היכרות מעמיקה עם מרכיבי החלב יכולה לעזור לנו להבין את מגוון ההשפעות הטובות שיש לו, על בריאות ילדינו וגם על זו שלנו.
שומן החלב 
חלב גולמי מכיל כ- 3.6 אחוזי שומן. שומן החלב הינו בעיקרו שומן רווי (כ-65 אחוזים מן השומן) ומכיון שמקורו מהחי הוא מכיל גם כולסטרול. כמות השומן יכולה להשתנות בהתאם למוצר ונעה מחלב וגבינות כחושות שבהם יש אפס אחוז שומן ועד חמאה המכילה יותר מ- 80 אחוז שומן. שומן רווי מהחי עשיר בכולסטרול ומצוי במוצרי חלב שמנים, נמצא קשור לסיכון עולה להתפתחות מחלות לב וכלי דם ולכן מומלץ לאוכלוסייה הבוגרת לבחור במוצרי חלב רזים יותר: חלב 1%, גבינות לבנות בעלות 3 עד 5 אחוזי שומן וכן יוגורטים ומעדנים שבהם 1.5% שומן.

פחמימות וסוכר החלב (לקטוז)
כל מי שמתענג על הטעם הגולמי של החלב חש בפה מתיקות עדינה. מתיקות זו מקורה בסוכר החלב, הקרוי לקטוז (לקטו = חלב). החלב מכיל כ- 5 אחוזים של פחמימות אלו, התורמות לעליית האנרגיה שחשים לאחר שתיית משקה חלב. סוכר החלב מתפרק במערכת העיכול ל- 2 יחידות סוכרים קטנות באמצעות אנזים המצוי במעי. לחלק מהאוכלוסיה ישנה כמות לא מספיקה של אנזים הפירוק ולכן אכילה מרובה של מוצרי חלב עשירים בלקטוז גורמת אצלם למצב של פירוק חלקי של הסוכר. הלקטוז שלא התפרק מגיע למעי הגס, שם הוא עובר פירוק נוסף ויצירה של גזים על ידי חיידקי המעי. כתוצאה מכך נוטים הרגישים ללקטוז לסבול מנפיחות, גזים ולעיתים אף שילשולים לאחר אכילת מוצרי חלב שונים.

סוכר זה מצוי בנוזלי החלב ולכן ככל שהגבינה מוצקה או שמנה יותר, היא מכילה פחות לקטוז. כמו כן, מוצרי חלב מותססים בחיידקים, כגון יוגורט, מכילים פחות לקטוז היות וחיידקי הביו שבהם, מפרקים בעצמם חלק מהסוכר ועוזרים לקבל מוצר מפורק. גבינת הקוטג‘ מכילה גם היא פחות לקטוז, שכן בתהליכי היצור שלה נשטפים חלק מנוזלי החלב ואיתם נעלם גם חלק מהלקטוז. רוב האנשים אינם בעלי מחסור מוחלט של האנזים המפרק ולכן יכולים לאכול מוצרי חלב בכמות קטנה, בפרט אם הם דלי לקטוז (גבינות קשות וצהובות, יוגורט ביו וקוטג).

סידן 
כל ילד יודע שחלב בונה את העצמות והשיניים וגם שמוצרי חלב הם המקור העיקרי לסידן בתפריט שלנו. חצי כוס חלב מכילה כ- 1000 מ"ג סידן, הכמות היומית המומלצת למבוגר ולילד אפילו יספיקו עד 800 מ"ג.
חלב הוא לא רק מקור כמותי טוב לסידן. הסידן המצוי בו נספג בצורה טובה, הן בגלל סוכר החלב והן בעזרת חלבונים יחודיים המצויים בו. יחד עם זאת, בשנים האחרונות קיימת מגמה של העשרת החלב בסידן, בשל הצריכה הנמוכה של סידן באוכלוסייה כולה ובילדים וקשישים בפרט. חלק חשוב בהעשרת החלב היא תוספת של ויטמין D שהינו גורם המגביר את ספיגת הסידן היעילה בגוף.
כמות הסידן לא תלויה בכמות השומן במוצר: חלב 1% וחלב 3% מכילים כמות זהה של סידן. יחד עם זאת, מוסף לשומן גם ויטמין D ולכן חלב שמן יותר יביא לספיגה טובה יותר של הסידן.

תוספים
חלב הינו אחד מהמזונות הבנויים באופן טבעי להכיל תוספות מגוונות של מרכיבים כמו וויטמינים, מינרלים (סידן), רכיבים חיים (חיידקים פרוביוטיים), סיבים תזונתיים וכן תוספים יחודיים כמו אומגה 3, ג‘ינסנג, קמומיל ועוד. התוספות שתעשיית החלב מוסיפה למוצרי החלב אינן משנות את הערך התזונתי או פוגעות בו, ומנגד מעניקות למוצר תפקיד פונקציונאלי בתחומי בריאות העצם, הלב, תפקודי מערכת העיכול ועוד.
בנוסף לכל הרכיבים המופלאים האלה, לחלב יש עוד כמה סודות תזונתיים משלו: חומצות שומן יחודיות, חלבונים בעלי תפקיד חיסוני, ויטמינים מרובים מקבוצת B ואפילו מלטונין- הורמון השינה. כל אלה מסייעים לילדים להיות עירניים יותר, מרוכזים ושמחים- בגלל התרומה הטבעית לאיזון הכימי של מצבי הרוח.
לסיכום, אכילת 3 מוצרי חלב ביום נמצאו במחקרים כמשפרים ומשפיעים על בריאותינו במגוון תחומים:

  1. בריאות ובניית העצם- תורמים לפחות למחצית מההמלצה היומית לצריכת סידן.
  2. לחץ דם– תורמים לשמירה על לחץ דם תקין ובכך לשמירה על כלי דם ולב.
  3. משקל גוף– נמצא שצריכת גבוהה של סידן, בעיקר ממוצרי חלב, קשורה במשקל גוף תקין ויציב יותר.
  4. עששת– מוצרי חלב שאינם מכילים סוכר תורמים סידן לבניית העצמות בפה ובנוסף משפיעים על חומציות הפה ומורידים בכך את הסיכון להתפתחות החיידקים יוצרי העששת.
  5. מערכת העיכול– חיידקי ביו משפרים את העיכול וצריכת הסידן שבמוצרי חלב מורידה את הסיכון ללקות בסרטן המעי הגס.

עכשיו קל להבין שכוס חלב מלאה ערכים תזונתיים שאנו נהנים מהם, ולכן מומלץ ובריא לשלב חלב בארוחות השונות- חלב עם דגנים על הבוקר, יוגורט עם פרי מפנק אחרי פעילות גופנית וגבינת קוטג‘ מועשרת בערב .