המחלבה החדשה

 

ירקות ופירות בחמישה צבעים

לאחר שכבר פיתחנו מודעות תזונתית בסיסית, קל לזכור כי תזונה עשירה בירקות, פירות, דגנים מלאים, מוצרי חלב רזים וכן שמנים צמחיים, תורמת לשמירה על בריאות הגוף ועל איכות החיים.
השלב הבא הוא התמקדות בתרומה הייחודית של פירות, ירקות ומיצים טבעיים מסוגים שונים, והתועלת הספציפית שמעניק לנו כל אחד ואחד מהם.
באופן כללי ידוע לנו כי ירקות ופירות הם מקור חשוב לאספקת סיבים תזונתיים וכן ויטמינים כגון ויטמיןC , ויטמין  Aומינרלים שונים ביניהם אשלגן ואבץ. בנוסף לכך אנו מגלים היום רכיבים מסקרנים חדשים המצויים במקורות צמחיים, שלהם אפקטים חיוביים מיוחדים. רכיבים אלו נקראים פיטונוטריאנטים והם מרוכזים בעיקר ברכיבי הצבע של הפירות והירקות (פיגמנטים).

לצבעם של הירקות והפירות תפקידים שונים, בין השאר לשמש כמסנן קרינה המונע פגיעה של שמש וגורמים חיצוניים ברכיבים הפנימיים של הצמח. למעשה, גם אנו יכולים להנות מהגנה כזו באמצעות אכילת ירקות ופירות, שכן לאחר ספיגתם הפיטונוטריאנטים נותרים פעילים גם בגופינו. מכאן נובעת חשיבות אכילתם של ירקות ופירות מחמישה צבעים- שכן כל אחד מהם מעניק לנו הגנה מיוחדת משלו. ככל שנגוון יותר במרכיבי הצבע של הפירות והירקות שאנו אוכלים, כך נהנה מהגנה משולבת עוצמתית יותר וכמובן, מסלט ססגוני ואסתטי.
חמשת הצבעים הצמחיים כוללים את האדום המצוי בעגבניה ובאשכולית אדומה ונוצר מן הצבען האדום ליקופן. הליקופן מעלה את יכולת ההתנגדות החיסונית של הגוף, מגן מפני הזדקנות העור ומצמצם לגברים שבינינו את הסיכון ללקות בסרטן הפרוסטטה.

הצבע הכתום נמצא בין השאר בגזר, במשמש, בדלעת ובטטה והוא הקרוטן- נוגד חימצון חשוב המגן על התאים שלנו, מאיץ את התחדשותם ומאט את ההזדקנות.
לצבע הירוק תפקיד חשוב בספיגת החומצה הפולית, המסייעת לתקינות כלי הדם והלב ומכילה רכיבים מונעי סרטן.
הלבן, שמרוכז בעיקר בשום ובבצל המוכרים כאנטיביוטיקה עוד מימי קדם, מגן על הלב ומשפר את קרישת הדם.
הצבע הסגול– אדום נפוץ בפירות יער ובחמוציות, בענבים וברימון. פירות סגולים-אדומים מכילים פוליפנולים- שומרי הלב החזקים ביותר.
פעילותם של הרכיבים הצמחיים תלויה בעוצמת הצבע שלהם. ככל שהצבע עז וחי יותר, כך גדלה השפעתם המיטיבה של הרכיבים הצבעוניים. באופן מעניין, שיטת בישול והכנה המחזקת את הצבע מחזקת גם את פעילותם של הפיטונוטריאנטים. מכאן שהכנת מזון בשיטות קלות כמו אידוי ובישול קל או סחיטת מיץ מגבירה את עוצמת הפעילות שלהם.
 
לאחר ששרדנו כל הקיץ את הסלט היומי, הרי שבחורף אנו ממעטים יותר לצרוך פירות וירקות טריים ומגוונים. מחקר שבדק את הקשר בין צריכת פירות וירקות ובין הגנה בפני מחלות לב וסרטן בחורף, מצא כי בקרב גברים, צריכה קבועה של פירות וירקות מעניקה הגנה משמעותית יותר כנגד סרטן, בעוד שבקרב נשים הושגה ההגנה החזקה יותר כנגד מחלות לב. על מנת לזכות בהגנה על כלי הדם והלב בחורף, יש להקפיד על גיוון וצבעוניות, ולהימנע ככל הניתן מתזונת החורף המסורתית: אכילה רבה יותר של שומן ומלח, מזון כבד ומעט פירות וירקות.
המרק החורפי הוא פתרון נהדר לבעיה זו. אכילת מרק ירקות תורמת במישרין לחיזוק המערכת החיסונית של הגוף ולבריאות הכללית בחורף. בישול, ריסוק ומעיכה של ירקות בצורה מבוקרת מעלה את ערכם התזונתי ואת תרומתם של החומרים הפעילים שבירקות, כך שאין לחשוש מהרס הויטמינים עקב בישול המרק. רכיבים אלה מגבירים את ההתנגדות החיסונית של הגוף וחיוניים לו דווקא בתקופה החלשה של החורף.

מחקר צרפתי הראה ש"צרכנים כבדים" של מרק, האוכלים מרק כל יום, היו בעלי רמות גבוהות יותר של רכיבים פיטונוטריאנטים וכי המרק עצמו תרם להם 13% מסך הויטמינים במזון שצרכו. מחקר זה הראה גם שצריכת שומן אצל המרבים לאכול מרק ירקות קטנה יותר וכן שמשקל גופם הממוצע נמוך יותר. מחקרים נוספים מלמדים שאכילת מרק לפני הארוחה, בעיקר נזיד סמיך, מצמצמת את צריכת המזון שאחריה ומעלה את תחושת השובע הכללית לאחר הארוחה.
לסיכום, מרק כתום או ירוק הינו מנה מנצחת שמספקת לנו את כל הדרוש בחורף: חום, בריאות וכמובן קרוטנואידים חזקים ופעילים. שימו לב שכל הצבעים אופנתיים– אדומים, כתומים, ירוקים וכחולים וכולם שייכים לקולקציית החורף!