המחלבה החדשה

 

ילדות מועשרת: שאלות ותשובות על סידן וילדים

אילו  רכיבים במוצרי חלב חשובים לתזונת ילדים?

חלב ומוצרי חלב ידועים בתרומתם לבריאות ילדים ונוער. חלב הוא מרכיב חשוב בתפריט הילד היות והוא תורם יותר מ- 10 רכיבי תזונה חיוניים. הוא מספק חלבון בעל איכות ביולוגית גבוהה, החיוני לגדילה והתפתחות וכן סידן וויטמין D החיוניים לגדילה וחיזוק העצם. בנוסף, בחלב מצויים ויטמינים מסוג B2, B3 ו- B12 החיוניים לתפקוד המוח וכן מינרלים כמו אשלגן ומגנזיום, החיוניים לתפקוד השריר והעצם. בנוסף לכל אלה, חלב ומוצריו הם מזון התורם אנרגיה החיונית לתפקוד ולגדילה של ילדים.

כמה מנות של חלב ומוצרי חלב ילדים צריכים לצרוך בתפריט היומי שלהם?

על פי המלצות פירמידת המזון לילדים וגורמי בריאות אחרים, כדאי לצרוך לפחות 2-4 מנות של חלב ומוצריו ביום. צריכה כזו מעניקה לילד את הכמות המומלצת של הרכיבים החיוניים המצויים בחלב, לצורך גדילה והתפתחות מיטבית. מנה לדוגמה מהווה כוס חלב, כוס שוקו, גביע של מעדן חלב או גביע יוגורט.
חברות החלב מעשירות את מוצרי החלב בתוספות שונות. מה החשיבות בצריכת מוצרים מועשרים?
למזונות מועשרים תרומה תזונתית משמעותית, בעיקר לרכיבים חיוניים שאינם נצרכים בכמות מספקת בתפריט רגיל של ילדים. לדוגמא, מחקרים רבים מראים כי ילדים לא צורכים את הכמות היומית המומלצת של סידן. צריכה לא מספקת כזו יכולה לפגוע בפוטנציאל מסת העצם שלהם בזמן הגדילה וכן עלולה ליצור סיכון לאוסטיאופורוזיס בגיל המבוגר. מוצרי חלב ומעדנים מועשרים בסידן ובויטמין D יכולים להעלות את כמות הסידן ולשפר את הספיגה שלו בגוף הילד ובכך לקרב אותו בקלות לצריכת הסידן החיונית עבורו. מנה אחת של מעדן חלב, שוקו וכוס חלב מועשרים בסידן, יכולים לתרום יותר משליש מכמות הסידן היומית המומלצת לילדים.

האם הקקאו בשוקו ובמעדנים גורם לסידן לא להיספג בגוף?

התשובה לכך שלילית. במשך שנים רבות סברו ששוקו המכיל חלב עם תוספת קקאו אינו משקה המאפשר ספיגת סידן טובה שכן אוקסלטים ופיטטים, רכיבים צמחיים המצויים בקקאו, מפריעים לספיגה של הסידן המצוי בחלב. עם זאת, בדיקות מעמיקות מצאו כי כמות הקקאו המצוייה בשוקו או במעדן שוקו היא קטנה ולכן לא גורמת כל הפרעה משמעותית. כמו כן, במוצרי חלב ומעדנים ישנם רכיבים העוזרים לספיגת הסידן, ביניהם סוכר החלב ולקטוז ואלה מאזנים את הספיגה. 

האם בחלב 1% יש פחות  סידן מאשר בחלב 3%?

כמות הסידן לא משתנה כתוצאה מאחוז השומן בחלב. בחלב רגיל ולא מועשר, כמות הסידן בחלב 1% ובחלב 3% דומה: כ- 100 מ"ג סידן ל- 100 מ"ל חלב. יחד עם זאת, חשוב לציין כי לילדים מומלצת שתייה של חלב מלא או של שוקו רגיל, בשל תרומתם של שאר הרכיבים החיוניים לגדילה, כמו גם של השומן המועיל בגילאים הצעירים.

עם החזרה ללימודים ולסדר יום מאורגן, מה התרומה של חלב ומוצריו לארוחת הבוקר של הילד?

מחקרים רבים מצביעים על חשיבות ארוחת הבוקר בקרב ילדים ומתבגרים והשפעתה החיובית על תפקוד תקין, ריכוז וחשיבה וכן הגעה להישגים לימודים וספורטיביים בנוסף לתרומתה לגדילה ולהתפתחות. חלב ומוצריו הם אבן יסוד לארוחה זו. הם מספקים אנרגיה לטווח ארוך וכן ויטמינים מקבוצת B החיוניים למשק האנרגיה וליכולות הלימוד, הזיכרון והחשיבה. קרטונית שוקו או משקה חלב, גביע מעדן או יוגורט וגם חלב עם דגנים, יכולים להיות ארוחה מהנה, מזינה ומהירה בדרך לבית הספר, ארוחה שתבטיח המשך בוקר טוב.