המחלבה החדשה

 

חשיבותה של ארוחת הבוקר

סקר שנערך ב-35 מדינות באירופה ובצפון אמריקה מצא שפחות מ-30% מילדי ישראל בגילאי 11- 15 אוכלים ארוחת בוקר- מקום אחרון מבין המדינות שהשתתפו בסקר. קצת מפתיע ביחס למה שאנו יודעים על האימא היהודיה.

נשאלת השאלה- האם ארוחה זו כל כך חשובה?
מאמר שפורסם במאי 2005, בדק שאלה זו מבחינה מדעית. הוא סקר את כל המחקרים שבדקו השפעת אכילת ארוחת בוקר על איזון התזונה, על המשקל ועל הישגים לימודיים.
המאמר מצא שלא משנה מה היה בצלחת, ילדים שאכלו ארוחת בוקר קיבלו יותר רכיבי מזון חיוניים כמו ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים מאשר ילדים שדילגו על ארוחת הבוקר. ילדים שאכלו ארוחת בוקר נמצאו ככאלה שאינם מפתחים נטייה לעודף משקל .
נקודה חשובה למחשבה- כל המחקרים הראו, שאכילת ארוחת בוקר משפרת תפקודי חשיבה כמו זיכרון, ביצוע משימות ונוכחות בשיעור. כלומר- השקעה בארוחת בוקר היא השקעה בלימודים .

מהי ארוחת הבוקר האולטימטיבית?
כמובן שהיא צריכה להיות ארוחה שהילד מוכן לאכול. אנו כדיאטנים, מגלים היום יותר גמישות בהמלצות לבחירת וגיוון הארוחות, כדי להגדיל את מוכנות הילדים לאכול ארוחה זו ולא לדלג עליה .
ארוחת הבוקר יכולה להיות ארוחה מאוזנת המכילה את אבות המזון למרות שהיא נאכלת במהירות יחסית. מומלץ לשלב מזון המכיל פחמימות כמו לחם, קרקרים או דגנים עם מרכיב חלבוני כמו גבינה, חלב, חומוס וכדומה. 
יותר גיוון בארוחה תורם למדדים תזונתיים טובים יותר שכן כך אפשר לספק כל פעם ארוחה התורמת רכיבים שונים ומגוונים.

האם להרכב הארוחה השפעה רק על גיוון התזונה?
המדד הגליקמי (מדד הסוכר) מודד את רמות הסוכר לאחר ארוחה: עליה ברמות סוכר יכולה לגרום למצב הורמונאלי התורם לתחושה מוקדמת של רעב, צורך בפחמימות בהמשך היום והשמנה.
מחקר ילדים בדק כיצד משפיעה ארוחת בוקר המכילה חלב ודגנים בעלי אחוז סוכר נמוך, לעומת ארוחה בוקר זהה מבחינת כמות הקלוריות אך בעלת אחוז סוכר גבוה- על כמות המזון הנאכלת בארוחת הצהרים שאחריה. במחקר נמצא, שילדים שאכלו בארוחת הבוקר חלב ודגנים בעלי אחוז סוכר נמוך אכלו באופן משמעותי פחות מזון בארוחת הצהריים ודיווחו יותר על שובע .
זהו טיפ מעניין לאמהות המתלבטות לגבי ארוחת הבוקר הבריאה והמזינה של ילדיהם .

ארוחת בוקר יכולה לשפר באופן משמעותי את מצב רוחו של ילד שהולך לבית הספר.
פחמימות מורכבות כמו לחם או רכיבים אחרים חשובים בחלב כמו ויטמינים מקבוצה B, משפיעים על חומר המיוצר במוח שנקרא סרוטונין שמשפיע על מצב הרוח, על הזיכרון ועל כושר הלמידה. כולנו רוצים ילדים שהולכים עם חיוך לבית הספר... 

הנה כמה הצעות לארוחת בוקר בחמש דקות:

  • כוס חלב (ילדים צעירים מעל גיל 12 יכולים גם חלב רזה) עם דגני בוקר (רצוי מדגנים מלאים). אפשר לגוון עם פרות מיובשים, קינמון דבש– שיהיה טעים. ארוחה כזו מספקת יותר מעשרים אחוז מהדרישה היומית לסידן לילדים, תורמת סיבים תזונתיים, ויטמינים מקבוצת B ועוד .
  • ארוחה קלאסית: 2 פרוסות לחם עם גבינה צהובה, אם יש זמן ממש כדאי להוסיף עגבנייה ולא רק לצבע. אפשר להחליף את הגבינה גם בחומוס. ארוחה כזו מכילה חלבון ופחמימה.
  • 4קרקרים (רצוי מחיטה מלאה) עם מטבל גבינה. טובלים בגבינה והולכים לבית הספר מהר. ארוחה כזו מספקת סיבים וסידן.
  • מעדן או משקה יוגורט יכולים להיות אופציה לארוחה שמכילה גם מעט פחמימות וסוכר ביחד עם מנת סידן. מתאים מאוד לבוקר של בחינה .

ולא לשכוח גם לשתות. זה חלק חשוב בארוחת הבוקר הבריאה .בתיאבון.