המחלבה החדשה

 

ויטמין D

ויטמין D הינו ויטמין שאנו צריכים לקבל מהמזון שלנו, אבל למרות זאת אנו יכולים גם ליצר אותו בעצמינו בזמן שאנו נחשפים לאור השמש.
שמש הינה מקור מצוין לויטמין D שכן הקרניים האולטרה סגוליות מעודדות יצור של ויטמין D בשכבת השומן שמתחת לעור שלנו.
התפקיד העיקרי של ויטמין D הוא לשמור על רמות סידן תקינות בדם; הוא עוזר בספיגת  סידן שמגיע מהמזון למעי ומשם לדם. ויטמין D יכול להעלות את ספיגת הסידן מהמעי שלנו מ-30%  ואפילו עד 80%! 

ויטמין D פועל בשיתוף  יחד עם ויטמינים ומינרלים אחרים כדי לבנות את המבנה הקשיח של העצם- מחסור בויטמין  D יגרום לעצמותינו להיות דקות ושבירות.
מחקרים חדשים מצביעים על כך שלויטמין D גם תפקיד חשוב בשמירה על מערכת החיסון שלנו ואף על חלוקה וגדילה תקינה של תאים בגופינו.

מוצרים מהחי הם מקור עיקרי לויטמין D: מזון כמו ביצים, כבד עוף, סלמון, הרניג ושמן דגים הם מקורות מצוינים לויטמין D (בעבר, השתמשו בשמן דגים כמקור לויטמין D - כל הילדים שגודלו בשנות החמישים והשישים זוכרים את העונש של כפית שמן הדגים היומית)

גם חלב מכיל ויטמין D; הוא נוצר בגוף הפרה כשהשתזפה בשמש... ויטמין D מצוי בשומן החלב- ככל שהמוצר רזה יותר, הרי שכמות הויטמין D המצוי בו קטנה יותר.
בגלל חשיבותו לעצם ולגדילה תקינה, ובגלל חוסר יחסי (בעיקר במדינות שבהם עונת השמש קצרה)- משנות השלושים,  כאשר הרככת היתה אחת המחלות הקשות באוכלוסיה, החלו להוסיף ויטמין D בארה"ב לחלב. מאז, מזון מועשר משמש אף הוא מקור לויטמן D. חלב הינו אחד המזונות הראשונים שהועשרו בויטמין D, כיום מעשירים גם מרגרינה, דגני בוקר ועוד